donderdag 20 maart 2014

Bobbi gaat voetballen (recensie)

Nieuw Bobbi - deeltje voor stoere peuters (en kleuters)!

De leuke Bobbi - reeks voor peuters werd onlangs uitgebreid met een nieuw deeltje.
Bobbi gaat voetballen is een vrolijk boek, geschreven en getekend door Monica Maas. Het verhaal begint met voetbal op tv en eindigt met een trotse Bobbi als voetbalkampioen.

Korte inhoud

Voetbal kijken op tv is leuk maar zelf met de bal spelen is nog leuker! Papa doet Bobbi voor hoe het moet. Papa zit echt op voetbal en Bobbi mag best een keer mee. Van mama krijgt Bobbi een shirt, voetbalschoenen en een echte voetbal. Nu kan Bobbi ook op voetbal, hij mag bij de mini’s. Daar leert hij zoveel! Zijn club mag zelfs meedoen aan een wedstrijd. Zou de club van Bobbi winnen?

Beoordeling en aanbeveling

Bobbi gaat voetballen is net als de andere Bobbi-boeken een aantrekkelijk, kleurrijk boek. De voorkant lokt uit tot snel omslaan en gaan lezen. Elke twee bladzijden bevatten aan de linkerzijde vier regels tekst (van twee daarvan rijmen de slotwoorden) en aan de rechterzijde een grote illustratie. Op de illustratie valt veel te zien en te ontdekken.
Het thema van het boek is voetbal. Bobbi kijkt voetbal op tv en gaat op voetbal. Persoonlijk denk ik dat dit onderwerp niet alle peuters evenveel zal aanspreken. Het is niet een onderwerp uit hun directe belevingswereld, zoals we gewend zijn van de Bobbi - reeks. Eerder verschenen onder anderen: Bobbi doet boodschappen, Bobbi is jarig en Bobbi op de kinderboerderij. In een gezin waarin de vader en misschien de andere gezinsleden voetbal kijken, kan het heel goed dat ook de jongste(n) in het gezin geïnteresseerd is/zijn. Als dat zo is, dan is Bobbi gaat voetballen een prima keuze. De peuter zal ervan genieten. Het is  wel noodzakelijk dat hij van papa of mama uitleg krijgt bij bepaalde woorden als dribbelen, scoren, doelpunt, kampioen en cup. Dit zijn best moeilijke woorden voor een peuter.
Ouders die zelf geen tv kijken of niet van voetbal houden, zullen dit boek wellicht niet zo snel aanschaffen. Dat geeft ook niet want zij kunnen kiezen uit wel 15 andere voorleesboeken! Er zijn ook kartonboeken, boeken op groot formaat en speciale uitgaven zoals het Bobbi puzzelboek. Voor elk wat wils! Verder is er een speciale Bobbi – website (zie onder), waarop onder anderen leuke kleurplaten te vinden zijn. En Bobbi is zelfs op facebook terug te vinden. (zie onder)

Over de auteur

Monica Maas is zowel auteur als illustrator van de Bobbi - boekjes. Zij woont en werkt op het eiland Texel. De illustraties tekent Monica met inkt, ecoline, waterverf en kleurpotlood. Op de site bobbi.nl is te zien hoe zij dat doet. Ook is haar biografie op deze site te vinden.

Algemene gegevens:

Titel:                                             Bobbi gaat voetballen

Auteur:                                          Monica Maas